متد تجاری الگو سازی

آموزش متد تجاری الگو سازی

متد تجاری الگو سازی

متد تجاری الگو سازی یک الگو، برای برش پارچه استفاده می شود و با مشخصات دوخت لباس، مطابقت دارد. یک طرح می تواند از طریق متد تجاری الگو سازی، به لباس تبدیل شود. یک الگو بر خلاف بدن، طرحی مسطح است، در حالی که بدن دارای طول، عرض و عمق است. درز ها، اساس تمام الگوسازی ها هستند.

آنها موجب می شوند طرح مسطح برگه الگو، به یک طرح سه بعدی متناسب با منحنی های بدن تبدیل گردد. یک الگو ، تمام اطلاعاتی را که برای دوخت دقیق یک لباس نیاز دارید را ارائه می دهد. آموزش الگوسازی، فرآیند حیاتی در طراحی مد است و شما را قادر می سازد تا طرح های خود را، به لباس تبدیل کنید. می توانید با متد تجاری الگو سازی، کار کنید و برای خود لباس بدوزید.

آموزش الگوسازی، هنری برای یادگیری است و باید با دقت دنبال شود. آموزش الگو سازی، را می توان با سه روش اصلی انجام داد:

– روش درافتینگ
– روش دراپینگ
– الگو های تجاری

مزایای استفاده از متد تجاری الگو سازی

– الگوها از قبل در اندازه های مختلف، برش خورده اند.

– میزان نیاز پارچه روی الگو درج شده است. این کار از هدر رفتن پارچه جلوگیری می کند.

– مفاهیم اولیه ، اندازه و تعداد دقیق در هر الگو مشخص شده است.

– دستورالعمل ها گام به گام در دسترس هستند و نیازی به حدس زدن نیست.

– الگو را می توان چند مرتبه، استفاده کرد و نیازی به دور انداختن الگو نیست.

– ممکن است ارزان تر از خرید یا پرداخت هزینه، برای یک لباس جدید باشد.

معایب استفاده از متد تجاری الگو سازی

– در متد تجاری الگو سازی، از خلاقیت استفاده نمی شود، چون از یک الگوی پیش ساخته استفاده می شود.

– متد تجاری الگو سازی، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد زیرا ممکن است در برخی از قسمت های اندازه‌گیری اندازه آن کمی کاهش یا افزایش یابد.

– شما ممکن است از تمام جزئیات متد تجاری الگو سازی، خوشتان نیاید و نتوانید طرح را مطابق با سلیقه خودتان تغییر دهید.

به طور خلاصه می توان گفت:
– استفاده از متد تجاری الگو سازی، ایده هایی از انواع سبک ها و مدل های لباس را ارائه می دهد.

– متد تجاری الگو سازی، چندین دستورالعمل گام به گام برای ساخت یک لباس ارائه می دهد.

– اگرچه این ممکن است خوب باشد، اما خلاقیت را کاهش می دهد، زیرا شما باید به الگوی انتخاب شده و دستورالعمل های ارائه شده، پایبند باشید.

تفاوت بین متد تجاری الگوسازی و الگوی درافتینگ

الگوی درافتینگ، متناسب با فرد خاصی، طراحی می شود. ابتدا اندازه‌های بدن فرد گرفته می‌شود، سپس الگوی متناسب با اندازه او ترسیم می‌شود. متد تجاری الگوسازی، توسط متخصصان طراحی می شوند تا با اندازه های استاندارد، برای سایزهای مختلف مطابقت داشته باشند. آنها در اندازه های مختلف موجود هستند.

متد تجاری الگوسازی، بر اساس اندازه گیری های استاندارد است، در حالی که اندازه گیری های فردی در الگوی درافتینگ، انجام می شود. الگوی درافتینگ، مطابق با نیاز مشتری از نظر طراحی، بسیار خاص هستند. متد تجاری الگوسازی، در اندازه و سایزهای های مختلف درجه بندی می شود تا متناسب با گروه های سنی مختلف و سایز بندی مختلف برای افراد، باشد.

برای استفاده از متد تجاری الگوسازی

1- اندازه خود را تعیین کنید.

– انتظار نداشته باشید که الگو دقیقا به اندازه شما، موجود باشد! متأسفانه اندازه الگوها در متد تجاری الگوسازی، معمولاً بزرگتر هستند. در متد تجاری الگوسازی، شما باید دورسینه، کمر و دور باسن خود را اندازه بگیرید. این اندازه‌ها را در نمودار اندازه‌گیری پیدا کنید و علامت بزنید، که معمولاً در پشت الگو قرار دارد. حال که اندازه های خود را مشخص کردید، در برگه های آماده الگو، به دنبال نزدیکترین سایز به خود بگردید.

چون در متد تجاری الگوسازی، احتمالا نتوانید دقیقا سایز خودتان را پیدا کنید ولی نزدیکترین سایز به خود را پیدا کنید، این اندازه‌ها در متد الگوی تجاری، معمولاً بر اساس سانتی‌متر ارائه می‌شوند. سپس اندازه ها را کم یا زیاد کنید تا به سایز دلخواه خود برسید.

2- از اندازه خود، برای تعیین مقدار پارچه برای خرید استفاده کنید.

– برای اینکه بفهمید چه مقدار پارچه باید بخرید، بر اساس اندازه ای که در مرحله اول از بین الگو ها، پیدا کردید، می توانید، مقدار پارچه را مشخص کنید. به طور مثال سایز بدست آمده برای شما سایز 42 است، در پشت برگه های الگو مقدار لازم پارچه، برای هر سایز مشخص شده است.

3- نحوه برش قطعات الگو در متد تجاری الگوسازی

– معمولاً در صفحه اول دستورالعمل ها، لیستی از قطعات الگو وجود دارد. بسته به سایز و اندازه ای که می‌خواهید تمرین کنید، به کدام قطعات الگو نیاز دارید.

– می‌توانید تکه‌های الگوی خود را مستقیماً از برگه‌های الگو، برش دهید یا اگر فکر می‌کنید ممکن است بخواهید تغییری در اندازه ها ایجاد کنید، می‌توانید اندازه خود را روی یک تکه کاغذ گراف، جداگانه مشخص کنید.

– اگر ترکیبی از اندازه ها هستید، بایستی اندازه الگو را با سانتی متر کم یا زیاد کنید تا به سایز مورد نظر برسید.

– در این مرحله، باید طول بدن خود را اندازه گیری کنید. از پشت گردن تا کمر و همچنین دور کمر تا طول سجاف دلخواه. آن را با نمودار اندازه گیری بررسی کنید. اگر اندازه ای که برش می دهید، بلندتر یا کوتاه تر از اندازه است، روی الگو مکان هایی وجود دارد که می توانید آن را بلند یا کوتاه کنید. برای بلند شدن، بین خطوط را برش بزنید و به مقدار لازم اضافه کنید. برای کوتاه شدن، بین خطوط را تا بزنید و به مقدار لازم چین بدهید.

4- نحوه برش تکه های الگو در متد الگوی تجاری، روی پارچه

– برای قرار دادن قطعات الگوی خود روی پارچه، طرح برش مربوطه را در دستورالعمل ها بررسی کنید و مطابق آن عمل کنید. با توجه به مدلی که انتخاب می کنید، و اینکه پارچه شما 115 سانتی متر عرض دارد یا 150 سانتی متر، گزینه های مختلفی وجود دارد.

– گاهی اوقات لازم است که پارچه خود را از وسط تا کنید ، به طوری که دو طرف راست آن را در امتداد طول قرار دهید. به این ترتیب شما در نهایت دو تا از هر قطعه الگو خواهید داشت.

نکات مربوط به برش پارچه در متد الگوی تجاری

– وقتی تکه های پارچه را برش می دهید، اگر راست دست هستید، با الگوی سمت راست خود برش دهید تا بتوانید آنچه را که بریده می شود با دست چپ خود بگیرید. اگر چپ دست هستید برعکس عمل کنید.

– تکه های الگو را تا زمانی که به آنها نیاز دارید به پارچه سنجاق کنید تا فراموش نکنید.

5- دوخت لباس

– قبل از شروع، مقدار درز خود را بررسی کنید. یک جای دوخت 1.5 سانتی‌متری معمولاً در متد الگوی تجاری، گنجانده شده است، اما شما هنگام برش پارچه دوباره بررسی کنید. اینها معمولاً در صفحه اول دستورالعمل ها، دیده می شوند.

خیاطی، سریعترین راه برای درک ارتباط بین الگوها و دوخت لباس است. با استفاده از الگوها، در متد الگوی تجاری، نحوه برش پارچه ها و روش دوخت، می توانید تصویر کاملی از یک لباس را ببینید.

نمادهای الگوی خیاطی در متد الگوی تجاری

خطوط و نمادهای دوخت، در متد الگوی تجاری، انواع مختلفی دارد. برخی نمونه‌ها، در زیر به تفصیل آمده است، اگرچه بسته به لباسی که دوخته می شود، موارد بیشتری نیز وجود دارد. یک الگو به روش متد الگوی تجاری، به صورت تکه‌ای به پارچه متصل می‌شود تا اجزای دوخت لباس را فراهم کند.

– خطوط برش: خطوط برش با خطوط طولانی که با فلش ها و یا نماد قیچی مشخص شده اند، به خیاط کمک می کند تا محل برش را در الگو مشخص کند. این خطوط معمولا پیوسته یا نقطه چین هستند.

– خطوط تنظیم الگو: خطوط تنظیم الگو، نشانگرهایی هستند که به خیاط کمک می کند تا برش الگو را کوتاه یا بلندتر کند. آنها معمولاً به صورت دو خط موازی هستند.

– خطوط نقطه چین: برای نشان دادن محل هایی که باید دوخته شود، استفاده می شود.

– خطوط تا شو: خطوط تاشو، نشانگر جایی است که پارچه، باید به سمت داخل تا شود.